Pasja pomagania – niezbędna w pracy fizjoterapeuty

Posted by | 2 grudnia 2010 | jobpuls

Praca w sklepie z zaopatrzeniem medycznym nie ma wiele wspólnego z klasyczną działalnością handlową. W tej branży liczą się wiedza, otwartość i empatia. Takie połączenie pozwala zrozumieć potrzeby pacjentów. O pracy w Punkcie Zaopatrzenia Ortopedycznego opowiada Damian Surlej – mgr fizjoterapeuta i przedstawiciel handlowy firmy Akson.

Fizjoterapia kojarzy się pacjentom raczej z rehabilitacją medyczną i wypoczynkiem w sanatorium niż z działalnością handlową. Jak pogodzić misję pomagania osobom chorym z pracą w sklepie medycznym?
- Punkty Zaopatrzenia Ortopedycznego prowadzone przez firmę Akson trudno nazwać zwykłymi sklepami, a osoby tam pracujące – sprzedawcami. Nasze punkty sprzedaży to miejsca szczególne, które oprócz generowania obrotu mają też służyć pomocą. Specyfika działalności firmy wymaga, aby każda osoba była traktowana jak pacjent, a nie jak klient. To zasadniczo zmienia podejście do sprzedaży.

A zatem, oprócz sprzedaży, Akson doradza też swoim klientom?
- Dokładnie tak. W każdym przedstawicielstwie firmy pracują fizjoterapeuci lub osoby z wykształceniem medycznym. Dzięki temu pacjenci mogą liczyć na fachowe doradztwo, niezależnie od tego czy potrzebują pieluchomajki czy zaawansowany technologicznie wózek inwalidzki. Zdarzają się sytuacje, kiedy pacjenci przychodzą po poradę medyczną lub po prostu zapytać o możliwość uzyskania refundacji na określone sprzęty lub środki pielęgnacyjne. Każdej z takich osób staramy się udzielić wyczerpujących informacji lub skierować do innej – właściwej – instytucji. Tego wymaga nasza etyka zawodowa. Poza tym, często zdarza się, że takie osoby wracają do nas, aby kupić określone sprzęty. Staramy się być maksymalnie otwarci na potrzeby naszych pacjentów i oni potrafią to docenić.

Co jest najważniejsze w pracy fizjoterapeuty w Punkcie Zaopatrzenia Ortopedycznego?
- Wiedza i empatia. Uważam, że fachowa pomoc osobom chorym lub dotkniętych niepełnosprawnością jest możliwa tylko w sytuacji, kiedy fizjoterapeuta spróbuje nie tylko rozpoznać naukowo, ale też po ludzku zrozumieć potrzeby pacjenta. Dzięki temu łatwiej jest zaproponować takie rozwiązania, które będą kompleksowo odpowiadać na indywidualne potrzeby pacjenta. Bardzo rzadko zdarzają się sytuacje, kiedy naszym klientom wystarcza standardowy produkt. Szczególnie w przypadku bardziej skomplikowanych urządzeń – na przykład wózków inwalidzkich, ortez czy protez – ważne jest fachowe doradztwo i dokładne rozpoznanie potrzeb.

Od czego rozpoczyna się proces pomocy pacjentowi, który trafia do Punktu Zaopatrzenia Ortopedycznego?
- Podstawą skutecznej pracy fizjoterapeuty pracującego w sklepie medycznym jest szczegółowy wywiad dotyczący stanu zdrowia pacjenta. Musimy dokładnie wiedzieć z jakim problemem medycznym boryka się osoba potrzebująca naszej pomocy. Przydatny może się też okazać wypis ze szpitala lub informacja o refundacji z NFZ. Ale nawet wtedy pomoc fachowca jest niezbędna – choćby w zakresie odpowiedniego ustawienia sprzętu i doboru akcesoriów, które mogą być niezbędne w jego codziennym użytkowaniu.

Co w sytuacji, kiedy stan zdrowia pacjenta nie pozwala mu osobiście stawić się
w sklepie?
- Istnieje możliwość zorganizowania prezentacji w najbardziej dogodnym dla niego miejscu. W przypadku bardziej skomplikowanych i kompleksowych zamówień, zdarza się nawet, że konsultujemy się z lekarzem, który zajmuje się leczeniem danego pacjenta. Dzięki temu mamy pewność, że zaoferujemy pacjentowi sprzęt, który nie tylko będzie dobrze dobrany do jego wymagań, ale jednocześnie zapewni ciągłość procesu leczenia i rehabilitacji. Prezentacja może się też odbyć w domu pacjenta.

Takie domowe prezentacje wydają się być szczególnie korzystne dla osób z problemami z poruszaniem.
- Zdarzało się, że jechaliśmy do pacjenta prezentować elektryczny wózek inwalidzkii jednocześnie konsultowaliśmy możliwość montażu podjazdu czy windy. Poza tym, rozeznanie w przestrzeni, po której na co dzień funkcjonuje osoba z niepełnosprawnością, pozwala ocenić, czy dany sprzęt będzie optymalnie spełniał jej wymagania. Możemy na przykład zweryfikować, czy wybrany przez klienta wózek inwalidzki będzie wystarczająco zwrotny, aby umożliwić swobodne poruszanie się po ciasnym mieszkaniu.

Jak długo pacjent musi czekać na taką prezentację?
- Zorganizowanie pokazu w terenie zajmuje nam zazwyczaj kilka dni. Potrzebujemy tego czasu, aby dokładnie przeanalizować zamówienie i skompletować sprzęt testowy. Jeśli zamówienie jest wyjątkowo skomplikowane, wówczas czas przygotowania prezentacji może się nieco wydłużyć. Warto zaznaczyć, że prezentacja jest bezpłatna i całkowicie niezobowiązująca dla klienta.

Źródło: Akson

O firmie:
AKSON to jeden z największych dystrybutorów sprzętu rehabilitacyjnego i ortopedycznego w Polsce. Firma posiada ponad sześćdziesiąt punktów sprzedaży na terenie całego kraju. Spółka prowadzi sprzedaż hurtową i detaliczną produktów m.in. marek: Invacare, Aquatec, Kuschall, TopEnd, Kvistberga, Handycare, Gibaud, Foshan, I-Ming,R82. AKSON jest także producentem wózków dziecięcych, piankowych poduszek przeciwodleżynowych i profilowanych, temblaków, kołnierzy stabilizujących oraz gorsetów Jewetta. Firma działa na rynku od 1995 roku.

225 total views, 1 today

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.